Hva kan jeg gi deg?

Er det noe du vil lese om eller se fra min hverdag? Legg igjen en kommentar et eller annet sted så skal jeg se hva jeg kan by på.

mandag, oktober 27, 2008

ENGEL


Jeg kom over en lettvint oppskrift på Engel strikket i Gjestal Orkide. Synes den var så flott at jeg deler den med dere.
Matrialer: Gjestal Orkide hvitt nr. 620  ca 1 nøste
                    1 kule (tre eller vatt) til hode ca 2 cm i diameter
Rette pinner nr 4,5 eller 5
Strikkefasthet 18 masker glattstrikk i bredden måler ca 10 cm.
Begynn nede på skjørtet.


Legg opp 26 masker på pinne 4,5 eller 5 og strikk vrangbordstrikk med 2 rett, 2 vrang frem og tilbake. Strikk til arbeidet måler ca 4 cm. Strikk en pinne til hullrad slik: Strikk 1 kantmaske, X 2 masker rett sammen, kast X. Gjenta fra X-X og slutt pinnen med kast og kantmaske. Strikk 1 pinne i vrangbordstrikk som før. Fell av de midterste 2 maskene og strikk hver side ferdig for seg (vinger).
Høyre side=12 masker. Strikk videre i vrangbordstrikk til arbeidet måler ca 7 cm og fell av i vrangbordstrikk til en pen jevn kant som ikke strammer. Strikk venstre side lik. Tvinn en snor og træ i hullraden. Begynn midt forann slik at knytingen blir midt bak. Stram godt til og knyt en knute. Fest hodet til midt mellom vingene (de 2 avfelte maskene) og lim på litt englehår midt på hodet. Lag en løkke til oppheng.
Den ble ganske søt, kanskje litt vannskelig å se på bildet. Synes den fikk et litt naivt inntrykk, men det er bare søtt.
Det tok ca en times tid med festing av tråder, tvinning og treing av snor, montering av hode og hår. Så disse blir det nok en del av før jul.
Hele fem engler fikk jeg ut av nøstet.

2 kommentarer:

  1. Gleder meg til å se bilde av denne engelen :)

    SvarSlett
  2. Gleder meg til å se bilde jeg også!

    SvarSlett