Hva kan jeg gi deg?

Er det noe du vil lese om eller se fra min hverdag? Legg igjen en kommentar et eller annet sted så skal jeg se hva jeg kan by på.

fredag, mars 27, 2009

God Helg alle sammen!

Jeg vil først og fremst ønske dere alle sammen en tipp, topp helg. Håper dere nyter den til fulle, det kommer vi til å gjøre her hjemme.
Vi skal denne helgen hente inn påskeris og pynte det med litt gule og oransje fjær, så skal vi male på utblåste egg, i det minste skal ungene male på dem hehe, det er så koselig når vi gjør slikt sammen.
Utover det skal vi prøve å få samlet litt krefter til neste uke.

Som nevnt i et tidligere innlegg holder jeg på med et sjal. Jeg er nå nesten helt ferdig med bunnmønsteret og har ca 220 masker på pinnen.

Oppskriften er hentet fra boken; "Strikk tilbehør" av Gro Sandvik, og er egentlig ment for Nagano eller Silja fra Gjestal, men jeg bruker Pt5, det er litt tykkere, men det ser ikke ut til å ha den helt store betydningen. Fargen brun er marsfargen i strikkestuen og dette er derfor et bidrag til den fargealongen.
Her ser dere nærbilde av hullmønsteret, jeg synes det ble kjempelekkert, og er allerede i gang med planleggingen av å bringe oppskriften videre en dimensjon.

Jeg innbiller meg nemlig at hvis jeg strikker to av disse sjalene med hvit babyull på pinne nr 3, og syr de pent sammen og monterer det hele fast i en stoffbakgrunn i rosa eller lyseblått så kan det bli et kjempesøtt vognteppe eller dekke til en vugge. Eller bruke mer nøytrale farger selvfølgelig, er ikke alle som ønsker rosa eller lyseblått. Tror iallefall det kan bli fint.
Nå tenker dere vel at det har ramlet fullstendig for Bodilmor, blogge et bilde av poteter i en hvit skål, ja det er jo logisk...

Vel, det ligger en årsak bak. I disse finanskrise tider som mange har fått merke i varierende grad har jeg tatt en kikk på oss og våre vaner i forhold til bruk og kast mentaliteten.

Under den prosessen regnet jeg over og fant ut vi kaster ca 5 kg kokte poteter i måneden, det er jo alt for mye.

Så jeg prøvde å vri litt på hodet mitt og tenke ut hva jeg kunne gjøre med det.

Her ser dere hva jeg kom frem til.

Jeg la de potetene som ble til overs etter middager en hel uke inn i kjøleskapet.

Søndagsmorgen skrelte jeg dem og skar dem i terninger. Disse terningene stekte jeg i pannen med litt olje og godt krydder, jeg har brukt paprikapulver, karri og oregano.

Det ble kjempekjekt tilbehør til de stekte eggene vi bruker å ha på søndager.

Det kan sikkert bli enda bedre hvis man har litt bacon, løk, paprika, en pølserest eller annet i kjøleskapet. Og en utmerket måte å bli kvitt rester uten å kaste det. Dette blir vi garantert til å fortsette med og det anbefales til alle.

Vel, god helg alle sammen og jeg vil gjerne høre litt av deres sparetips i hverdagen.

2 kommentarer:

  1. Så smarte tips da:) Man kaster jo mye gjennom året,hvis man regner på det... Og det spirer i vårblomster,ser jeg.Koslig tid fremover nå.. Ha ei fortsatt fin helg:)

    SvarSlett
  2. Du er flink! Vi tar også vare på tiloversblevne poteter! Mannen min er glad i dem steikt i båter. De kan også lages potetkaker av!

    SvarSlett