Hva kan jeg gi deg?

Er det noe du vil lese om eller se fra min hverdag? Legg igjen en kommentar et eller annet sted så skal jeg se hva jeg kan by på.

torsdag, mars 12, 2009

Sofler

Nei, det står ikke feil i overskriften, dette er det jeg og mannen min kaller sofler. De er en blanding av SOkker og tøFLER.
De er strikket i dobbelt ullgarn på pinne nr 4 foten er forsterket med tynt tynt heklegarn, eller tykk sytråd alt etter hvordan man ser det.
Oppskriften kom til etter at min mann ba meg strikke sokker uten skaft, jeg prøvde et par ganger å begynne rett på hælen uten suksess, derfor er det en lav kant på dem.
Her er oppskriften:
Det går litt under 4 nøster med løpelengde 50 gr = ca 100 m
Strømpepinner nr 4
Legg opp 48 masker med enkel ulltråd, jeg har brukt Mor Aase, fordel over strømpepinner. Strikk 4 omg glattstrikk, 1 omg vrang (brettekant) og 4 omganger glattstrikk. Legg til den andre tråden ullgarn og strikk en omg glattstrikk.
Legg til eventuell forsterkningstråd og strikk hæl over 24 masker, bruk den hælen di liker best.
Strikk videre som til vanlige sokker, men i glattstrikk hele veien.
Brett ned kanten inn på vrangen og sy løst sammen.

2 kommentarer:

  1. Flotte sofler! Og sprekt navn på de! Må kanskje strikke sofler selv en dag!

    SvarSlett
  2. hehe, takk for det. De er knallkjekke for en mann som mener at tøfler ikke er for unge menn, og at ullsokker over ankelen kløøøør.

    SvarSlett