Hva kan jeg gi deg?

Er det noe du vil lese om eller se fra min hverdag? Legg igjen en kommentar et eller annet sted så skal jeg se hva jeg kan by på.

onsdag, januar 13, 2010

Sør-Varanger genseren igjen.

For en tid tilbake siden la jeg ut bilder av denne genseren, og en etterlysning etter mønsteret. Du finner det innlegget her. Nå har jeg endelig fått tak i oppskriften og kommer etterhvert til å strikke meg en ny, kanskje klarer jeg å bruke elemter fra mønsteret og lager en lue eller sokker til også?Jeg lovte også at jeg skulle komme tilbake til symbolene på genseren, og nå kan jeg det.
Grunnmønsteret, spadene,  symboliserer bøndene, gruvearbeidet, de første finske bureisene som kom på 1800-tallet og de norske som kom litt senere. Og de som kom til Sør-Varanger på veiarbeid i 1870 årene og bestemte seg for å bygge og bo da veien var ferdig.
I brystmønsteret er det brukt åttebladsrosa som har vært brukt i samiske votter, belter og bånd fra Sør-Varanger.
Oppå skuldrene er det fugler. Kanskje er det måser, eller er det "småtittinger" tro?
Nederst ser vi kommunevåpnet, de røde tungene som symbol for de tre stammers møte-samisk, finsk og norsk. Dessuten synboliserer de den 2. verdenskrigs branner som la så mange hjem i aske. Deretter Norges nordligste jernbane. Den har fraktet rikdommer fra bergene "våre" og ut til havet og den store verden i nesten 100 år.
I sideborden ser vi spor etter bjørnen. Han har ertet på seg hundrevis av veps og har det neppe noe greit nå.
Ved siden av bjørnesporene ser vi en elv med masse fisk-sannsynligvis laks. Eller kanskje er det ikke en elv likevel? Det kan være et samlebånd fra fiskeindustrien på Bugøynes.
Øverst på armene har vi logoen til A/S Syd Varanger. Kjempen som falt etter 90 år. Den som har skaffet arbeid, brød og trygghet for mange der "hjemme"

10 kommentarer:

  1. Veldig fint! Og mye intressant i den forklaring! Takk! Hilsen, Betje

    SvarSlett
  2. Så artig med en genser som symboliserer så mye. Heldig du som har tilknytning dit og kan bruke den "på ordentlig" :) Spennende forklaring/historisk bakgrunn.

    SvarSlett
  3. Veldig fin genser som jeg gjerne skulle strikket. Vet du hvor jeg kan få tak i mønster?

    SvarSlett
  4. Husfliden i Kirkenes selger mønsteret. Da må du også kjøpe garn der. Den strikkes i heilo fra Dale. Er det noen som vet andre plasser en kan få tak i mønsteret?.Jeg er fra Dale og det føles litt dumt å betale frakt på garnet fra Kirkenes da.

    SvarSlett
  5. Dersom du klikker deg inn på det andre innlegget mitt om samme genser her i bloggen vil du finne en kommentar fra designeren av genseren, forsøk å hør med henne :)
    Jeg fikk oppskriften fra henne selv.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei. Der fant jeg henvisning til din bestemor. Er hun designeren? Hvordan kan jeg finne henne?

      Slett
    2. Ser at designeren har slettet sin kommentar. Forsøk å forhøre deg hos Tormod og Anne-Lise Hoel i Pasvik, de kanskje vet.

      Slett
  6. Fuglene er nok ryper. Laksen mener jeg er fra de mange lakseelver vi har her i Sør-Varanger.

    SvarSlett
    Svar
    1. Sitat fra designeren:

      "Nederst ser vi kommunevåpnet vårt, de røde tungene som symbol for de tre stammers møte - samisk, finsk og norsk. Dessuten symboliserer de den 2. verdenskrigs branner som la så mange hjem i aske.

      Deretter Norges nordligste jernbane, eller "toglina" som vi Bjørnevatnungene kalte den. Den har fraktet rikdommer fra bergene våre og ut til havet og den store verden i nesten 100 år. Nå får den kanskje en annen viktig oppgave. Den kan bli begynnelsen på en ny reisevei fra vår fjord til Peking med den Transsibirske jernbanen.

      I sideborden ser vi spor etter bamsen. Han har ertet på seg hundrevis av veps, så han har det nok ikke så greit nå.

      Ved siden av bjørnesporene ser vi en elv med masse fisk - sannsynligvis laks. Eller kanskje det ikke er en elv likevel? Det kan være samlebånd fra fiskeindustrien. Det vil nok blomstre på Bugøynes igjen.

      Grunnmønsteret, spadene, får være symbol for bøndene våre, for gruvearbeidet, for de første finske bureiserne som kom på 1800 tallet, samt de norske som kom litt senere. De som kom hit på veiarbeid i 1870 - årene og bestemte seg for å bygge og bo da veien var ferdig.

      I brystmønsteret har jeg brukt åttebladsrosa som har vært brukt i samiske votter, belter og bånd fra Sør-Varanger.

      Oppe på skuldrene ser vi fugler. Kanskje er det måser, eller er det "småtittinger" tro?

      Øverst på armene har vi logoen til A/S Sydvaranger. Kjempen som falt etter 90 år. Den som har skaffet arbeid, brød og trygghet til de fleste av oss."

      Så, hva fuglene er det er det vel litt opp til hver enkelt genserbærer å tolke :)

      Slett