Hva kan jeg gi deg?

Er det noe du vil lese om eller se fra min hverdag? Legg igjen en kommentar et eller annet sted så skal jeg se hva jeg kan by på.

fredag, desember 10, 2010

Lussekatter

Jeg er så ehh heldig å ha to syke barn hjemme i dag, forrige uke var det bare prinsessen, og hele denne uken har prinsen vært nede for telling, og i natt toppet det seg med at prinsessen fikk feber, igjen...
Prinsessen skulle bake lussekatter på skolen i dag, og hun ble skrekkelig lei seg når termometeret passerte 39 i morges, og da er gode råd dyre, for jeg er ikke helt i topp form selv for tiden, og to sure og grinete unger, vel, det fristet ikke...
Vi endte opp med å bake lussekatter hjemme i stedet hihi. Det ble 12 stykker ut av en deig som je gvanligvis får det dobbelte av, men både jeg og ungene var fryktelig utålmodige hehe.
Hvis du har lyst til å prøve min oppskrift så er den som følger:
Lussekatter

150 gr smør
5 dl melk
1 pk gjær
1,5 dl sukker
2 ts kardemomme
1,5 gr safran eller en teskje gurkemeie
1/2 ts salt
850 gr hvetemel

Egg til pensling og rosiner til pynt.

Lag vanlig varmhevet gjærdeig.
Form lussekattene.
Stek midt i ovnen ved 225 grader så lenge at de blir lett gyldne og kjenne gjennomstekt ut.

1 kommentar: