Hva kan jeg gi deg?

Er det noe du vil lese om eller se fra min hverdag? Legg igjen en kommentar et eller annet sted så skal jeg se hva jeg kan by på.

fredag, februar 27, 2015

Taco er en hit

Vi har en toåring i hus, og de fleste med barn eldre enn det vet at det kan være en utfordring i seg selv. Som regel har de mye mer energi og utforskertrang enn andre i familien, og gjerne på tidspunkter hvor resten av familien slett ikke har begynt å fungere enda.
Men, nå var det ikke de tidlige morgenene jeg tenkte å skrive om, men middag.
Middag, jeg kunne sikkert skrevet flere sider om dette med middag, men jeg tenker å holde det litt kort. Hvis man spør toåringen vår om hva han har lyst på til middag svarer han enten "Vil ikke ha!", "Pizza" eller "Taco".
Greit nok sånn av og til, men uansett hvor grov man gjør pizzabunnen og hvor mye grønnsaker man bruker i taco så blir det alt for ensformig til at han kan få viljen sin sånn noe særlig mer enn et par ganger i måneden.
I dag er en sånn dag, i dag blir det taco, en stor favoritt både hos toåringen og tiåringen, jeg og kjærest kjenner nok at det er ikke det som frister mest lenger, men hva gjør man vel ikke for disse små demonene, eh, mener englene man elsker over alt på jord.

Vel, oppdaget kjapt under planleggingen av arbeidsfordeling på kjøkkenet at tacokrydder det var vi tom for, så da må det lages ny porsjon.
Jeg starter med å finne frem alt.
Havsalt, Oregano, Hel pepper, Chiliflak, Hel anis, Chilipulver, Spiskummen og Paprikapulver, teskje, spiseskje og morter.




I morteren er det nå
2 ss chilipulver
3 ts chiliflak
3 ts oregano
2,5 ss spisskummen
2 ss paprikapulver
2 ss salt
2 ts pepperkorn
0,5 ts anis
Etter en god stund med hamring, gnikking og gnuring i morteren ser det sånn ca sånn her ut, klar for bruk.




Et lite norgesglass er supert til å oppbevare kryddermiksen :)








I dag blir ikke tacoen servert med skjell eller lefser, men i pitabrød og med kylling istedet for kjøttdeig. Jeg bruker 2 gode ss med kryddermiksen til 600 gram kyllingfileet :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar