Hva kan jeg gi deg?

Er det noe du vil lese om eller se fra min hverdag? Legg igjen en kommentar et eller annet sted så skal jeg se hva jeg kan by på.

tirsdag, mars 24, 2015

Chili con Carne

Vi er fortsatt på lavt budsjett, da er det kjempekjekt å kunne lage store porsjoner mat til et par hundrelapper, og fryse ned mange middager. Min Chili con Carne er en slik rett, jeg lager bestanding stor porsjon, ca 6-8 liter og av det får vi 6-9 middager.
Dagens porsjon var på litt over 6 liter, ble 7 middager tilsammen og prislappen ble litt i underkant av 300 kr (da gjelder det selvfølgelig å være nøye på pris, alltid billigste variant).

6 pk kjøttdeig
3 store løk
1 hvitløk (eller mer etter smak)
3 chilli (mer eller mindre etter smak)
4 paprika
4 gulrøtter
4 bx hakkede tomater
3 bx brune bønner (jeg bruker å mikse vanlige kidneybønner og bønner i chillisaus)
2 bx tomatpure

Starter med å brune kjøttdeigen, hakker løk, hvitløk og chilli og har sammen med kjøttdeigen. Tilsetter tomatene og lar det koke opp mens jeg hakker paprika og river gulrøtter. Tilsett tomatpure, paprika, gulrøtter og bønnene i gryten. Kok opp, smak til med salt, pepper, chiliflak. Denne blir bedre det lenger den får koke, det er i allefall min mening.
 Jeg serverer med ris og brød ved siden av, det kommer i tillegg til de 300 kr jeg har brukt på gryten.
Etter at vi hadde spist ble det seks former igjen, disse puttes i fryseren også har vi en stund.

6 kommentarer:

  1. Såg kjempe godt ut :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det :)
      Vi voksne kunne gjerne hatt den litt mer spenstig, men med en toåring ved bordet er det greit at det ikke er for mye heller.

      Slett
    2. Ja det er greit å tilpasse til di små . Tror den gryten må prøves her i huset også :-)

      Slett
    3. Ja greit å tilpasse det for di små. Tror den gryten må prøves her i huset også :-)

      Slett
    4. Ja det er greit å tilpasse smaken til di små . Tror den gryten må prøves her i huset også :-)

      Slett
    5. Vi prøver å ikke lage egen mat til ham (gjorde den tabben med mellomste), og da får man heller krydre litt ekstra ved bordet til oss voksne.

      Men, hvis ikke de små er vant med mye krydder så kan nok denne bli ganske spenstig i utgangspunktet, vår mini har spist indisk, thai ol siden han var ti mnd og er godt vant til mat med smak ;)

      Slett