Hva kan jeg gi deg?

Er det noe du vil lese om eller se fra min hverdag? Legg igjen en kommentar et eller annet sted så skal jeg se hva jeg kan by på.

mandag, mars 02, 2015

Restemiddag på en mandag

 Vi har som mål dette året å kaste mindre mat, da må man ta i bruk fantasien og rester. Når man har masse ferdigkokte poteter, litt kjøttrester og noe grønnsaker liggende i kjøleskapet er det en suveren mulighet til å lage en restepai.
Jeg startet med å ha ca 1/2 melk i en kasserolle, sammen med litt smør, et godt dryss muskatt, salt og kvernet pepper. Mens dette varmet seg sakte opp skrelte og delte jeg 12 store ferdigkokte poteter og delte dem i biter. Hadde også ca 1/3 blomkålhode som fikk komme oppi i små buketter. Når dette kokte opp trakk jeg det hele fra platen, moste potetene og justerte med litt potetmospulver (jada, jeg har slikt i hus).
Mosen ble fordelt i tre aluminiumsformer.
 Så ble det laget en kjøttsaus. Brunet ca 1,5 pakke kjøttdeig og hadde oppi 1 finhakket løk, 1 finhakket paprika og 2 pressede fedd hvitløk.
En boks hakkede tomater og en liten boks tomatpure fulgte på, sammen med litt kjøttfond, oregano, rosmarin, salt og pepper samt et lite dryss chiliflak. Tilsatte litt vann og en halv boks cherrytomater.
 Kjøttsausen ble fordelt oppå potetstappen i aluminiumsformene.
 Rester av osten fra tacomåltidet vårt på fredagen ble drysset over før alle formene ble satt i stekeovnen (forvarmet 220 grader), der sto de i ca 20 minutter.

Slik ser det ferdige resultatet ut. En gikk rett i magen og de to andre ble plassert i fryseren.
Kjapt, enkelt og billig mat.

Har du tips til bruk av rester? Eller annen mat som er kjapp, enkelt og billig? Jeg vil gjerne høre fra deg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar